Nicole Bekkers

Al tien jaar zit Nicole Bekkers helemaal op haar plek op de commerciële afdeling bij de KNVB. Het was dan ook in Zeist dat haar idee ontstond voor een nieuwe onderneming; FC88. Met deze social enterprise wil ze oude voetbalshirts omtoveren tot exclusieve tassen. Zo slaat Bekkers twee vliegen in één klap; iets moois voor de fans én het milieu.

FC88 is live, vertel…

Begin vorige maand zijn we, na bijna twee jaar, live gegaan. Het idee was simpel, van oude voetbalshirts nieuwe tassen maken. Door mijn werk bij de KNVB wist ik dat er een grote hoeveelheid gebruikte voetbalshirts beschikbaar was, waar we commercieel gezien niks mee konden. Doodzonde natuurlijk. Daarnaast is een voetbalshirt iets magisch. Ieder shirt heeft een eigen verhaal. Door deze stapels shirts en trainingspakken een tweede leven te geven, in plaats van ze op de plank te laten liggen of erger nog, te verbranden, doen we iets terug voor de fans en het milieu.

Vandaar ook de naam FC88, hét shirt voor ons Nederlanders?

Precies! Of je het nu een mooi of lelijk shirt vindt; het shirt dat de mannen tijdens het EK in ’88 droegen kent iedereen.

Het idee was er, de naam ook en toen kroop je achter je naaimachine?

Dat was één keer en daarna nooit weer, haha. Ik ben snel op zoek gegaan naar naaiateliers die het idee verder konden vormgeven. Inmiddels hebben we een eigen productiestudio.

Toen ik het voorbij zag komen, dacht ik meteen; waarom bestond dit nog niet?

Dat hebben we de afgelopen weken vaker gehoord. En ook heel begrijpelijk, want het is precies wat ik ook dacht. Eigenlijk sinds de komst van onze dochters hadden we het er steeds vaker over dat we iets wilden doen om maatschappelijk ons steentje bij te dragen.

Bij het maken van voetbalkleding worden tijdens het productieproces veel chemicaliën, kleurstoffen en natuurlijk water en energie gebruikt. Het gros van die shirt blijft na het dragen op de plank liggen of wordt zelfs verbrand. We hebben dan ook veel tijd gestoken in het hele proces van recyclen. Het zo duurzaam mogelijk maken van een bestaand product.

Jou een beetje kennende moest alles tot in de puntjes goed staan voor livegang, klopt dat?

Haha, ja dat klopt inderdaad. Als het aan mijn man Matthijs had gelegen waren we al eerder naar buiten getreden hoor. Maar ik wilde dat het écht stond. Zowel het concept als de website en socials. Ook de timing moest goed zijn, we hebben er ook bewust voor gekozen om juist nu met de EK-koorts in het vooruitzicht te lanceren.


Hoe bevalt het samen ondernemen?

Heel goed, we kennen elkaar door en door en weten wat onze sterke kanten zijn. Hij zit vooral op het logistieke gedeelte en ik werk vanuit mijn achtergrond vooral aan het commerciële stuk. We vullen elkaar goed aan en kunnen alles met elkaar bespreken. Dat moet ook wel want naast een fulltimebaan en twee kids komt het vooral aan op werken in de avonduren en weekenden. Dat vinden we allebei geen probleem, maar er zijn ook echt wel avonden bij geweest dat we geen tassen meer konden zien.

Je zegt het al, allebei een fulltime job, twee meiden thuis en een pandemie, heeft dat de ontwikkeling van FC88 in de weg gezeten?

Op zich niet. Natuurlijk was het aanpoten en zag afgelopen jaar er echt wel anders uit dan vooraf gedacht. Maar er was juist ook tijd over voor andere dingen, die tijd konden we nu mooi in FC88 stoppen. Natuurlijk was het niet ideaal, zo werken we met naaiateliers in Marokko en Roemenië. Het liefst ga je daar regelmatig naartoe, dat is nu nog even niet mogelijk.

Hoe is het nu, enkele weken na livegang?

De reacties zijn heel goed en we hebben al met veel topclubs gesprekken gehad. Dat is heel gaaf maar tegelijkertijd willen we natuurlijk vooral verkopen. Dat is de volgende stap, nu zoveel mogelijk zaaien en dan hopelijk later dit jaar oogsten.

Jullie richten je niet op de consument maar voornamelijk op clubs en bonden, vanwaar die keuze?

Dat klopt, we zien het product echt als iets terug doen naar de fans vanuit de clubs en bonden. Een uniek stuk merchandise. Misschien dat we in de toekomst nog een webshop bouwen met limited editions, maar daar ligt voor nu niet onze focus.

Naast het runnen van FC88 werk je alweer tien jaar bij de KNVB. Heel cliché, maar hoe kijk je terug op afgelopen decennium?

Ja jeetje, de tijd gaat zo snel. Ik kwam daar natuurlijk als piepjong meisje binnen en werd op mijn 25e al manager van een eigen afdeling. In de jaren daarna verschoof mijn accountmanagers functie naar die van partnership manager en sinds enkele jaren werk ik nu als New Partnerships & Business Development manager. Een hele transitie, zowel voor mijzelf als de bond. Er is veel veranderd en ieder jaar brengt weer nieuwe uitdagingen met zich mee, dat maakt het werk ook zo leuk.

Als je moet kiezen, wat is dan het meest bijzondere wat je hebt mee mogen maken in die tien jaar?

Dan denk ik toch het WK in 2014 in Brazilië. Wekenlang met een klein clubje van stadion naar stadion. Dat was zo gaaf om mee te mogen maken. Maar ook Women’s Euro 2017 was heel bijzonder. Alhoewel ik tijdens het toernooi met verlof was en enkele dagen na de finale ben bevallen was dat zo bijzonder om in eigen land mee te mogen maken.

EURO 2020 is begonnen, eindelijk, na zeven jaar wachten. Wat zegt je voorgevoel?

Ik heb dus stiekem best wel een beetje een ‘2014’ gevoel. Dit is de eerste keer dat ik het hardop uitspreek haha. Maar de verwachtingen zijn misschien niet zo hoog en toch heb ik een onderbuikgevoel dat het wel eens een heel bijzonder EK kan worden.

En na EURO 2020, waar kijk je het meest naar uit voor de komende jaren?

Natuurlijk het verder uitbouwen van FC88. We zijn pas net begonnen en hebben veel mooie plannen. We krijgen ook al nieuwe vragen binnen waar we meteen op willen doorpakken. Ik ben heel benieuwd hoe FC88 zich de komende tijd gaat ontwikkelen en heb er veel zin in om hier iets heel moois van te maken.

Bij de KNVB hebben we de afgelopen jaren een nieuwe commerciële strategie ontwikkeld, die we de komende maanden met name op internationaal vlak verder uit gaan rollen. Ook daar staan mooie plannen voor de deur waar ik enorm veel zin in heb om mee aan de slag te gaan. Maar voor nu eerst genieten van de Oranjekoorts!