Manon Albers

Volle tribunes bij EK Futsal 2022 als hoofddoel

Als begin volgend jaar de Europese kampioenschappen Futsal van start gaan, moet Nederland in de ban zijn van het zaalvoetbal. Manon Albers, Marketing- en Communicatiemanager rondom UEFA Futsal EURO 2022, hoopt op volle tribunes en vooral meer bekendheid voor de sport. Aan Vrouwen in Sport vertelt ze meer over de weg naar het Europese titeltoernooi in Nederland.

Hoe staat het er qua organisatie allemaal voor, Manon?

Het gaat goed. 19 januari was de aftrap van de campagne en zijn we live gegaan met onze kanalen @OranjeFutsal en knvb.nl/futsaleuro. Er valt nog best veel te winnen als het gaat om futsal in Nederland. De sport is nog weinig zichtbaar en daardoor veelal onbekend bij het grote publiek. En onbekend maakt ook onbemind. Dat willen we veranderen. We willen de sport bekender maken en de mensen enthousiast krijgen om naar de Ziggo Dome en MartiniPlaza te komen volgend jaar.

Op welke manier gaan jullie dat doen?

In eerste instantie door diverse campagnes op te tuigen en partners te werven voor het toernooi. We willen laten zien hoe tof futsal is, zowel om naar te kijken als zelf te spelen: het is creatief, powerful en intuïtief (veel balcontacten, veel goals, een hoge snelheid en veel techniek).

Mensen zitten dicht op het veld en tijdens het toernooi gaan we ook mensen entertainen, denk aan een NBA-achtige ambiance. We zijn op dit moment bezig met de ontwikkeling van verschillende activaties, zowel online als offline, waarbij we ons voornamelijk richten op de Urban Youth. Daarnaast werken we aan het legacy programma: een sociaal maatschappelijk programma waarbij we onder andere met de Oranje Futsal spelers langsgaan op scholen om clinics te geven.

Ook de organisatie van de European Street Football championships valt onder dit programma. We zien futsal namelijk als de ‘informele’ vorm van straatvoetbal. De piek van de campagne zal na de sportzomer plaatsvinden.

Daarnaast willen we ons projectteam binnenkort versterken. Daarvoor hebben we op dit moment nog een aantal stage vacatures openstaan, zodat we binnenkort op volle kracht binnen alle domeinen kunnen knallen.

Het is een onwijs leuk, enthousiast en benaderbaar team met spelers die keihard werken zowel op als naast het veld

Wat is de grootste uitdaging?

Ik vergelijk het EK Futsal 2022 af en toe met het EK Vrouwenvoetbal van 2017.  De OranjeLeeuwinnen waren destijds ook nog niet bekend en qua imagoverbetering lagen er toen ook nog kansen. Dat hebben we met het futsal ook. Bijna niemand kent de spelers uit Oranje.  Hier willen we verandering in brengen. Het is een onwijs leuk, enthousiast en benaderbaar team met spelers die keihard werken zowel op als naast het veld. Ze werken of studeren immers allemaal naast hun sport.

Futsal wordt vaak niet als topsport gezien. Dat willen we veranderen. De sport wordt namelijk wel veel beoefend in Nederland, maar het zou mooi zijn als ook daadwerkelijk iedereen het kent, het zichtbaarder is en men ook bekend is met de spelers van Oranje.

Bron: KNVB media

Met een (klein) team er alles aan doen om een fantastisch toernooi neer te zetten daar krijg ik energie van

Wat vind je het leukste aan je werk?

Vooral dat ik van het begin af aan betrokken ben in de organisatie. Met het projectteam hebben we een helder doel voor ogen als het gaat om volle tribunes en bekendheid van de sport. Daar komt van alles bij kijken op het gebied van marketing en communicatie: het zoeken van partners, het uitrollen van campagnes, de (social) media en nog veel meer. Met een (klein) team er alles aan doen om een fantastisch toernooi neer te zetten daar krijg ik energie van.

Alsof je het nog niet druk genoeg bent, volgde je daarnaast ook nog de UEFA opleiding in Football Management..

Haha, gelukkig zit ik nu in de afrondende fase van de opleiding. Het is namelijk best pittig geweest, maar wel heel leerzaam. Ik heb altijd in de marketingwereld gewerkt, maar door deze opleiding leer je het voetballandschap en al haar facetten beter kennen en begrijpen. Van HR tot events: echt alles komt naar voren.

Wat is je belangrijkste les geweest?

Ik denk dat ik dan wel uitkom bij stakeholder management. Dat het belangrijk is dat je verder kijkt dan alleen je eigen afdeling. De belangen koppelen en weten wat er speelt op de verschillende afdelingen en bij externe stakeholders kan helpen om nog meer te bereiken als organisatie. De samenwerking nog meer opzoeken is iets wat ik echt wel mee ga nemen in de toekomst.

We willen uiteindelijk de Ziggo Dome en MartiniPlaza helemaal vol krijgen met fanatieke supporters en een Oranjegevoel creëren

Nog even terug naar de EK.. Wanneer is dat toernooi voor jou geslaagd?

Vooral als we een hype kunnen creëren rondom het toernooi, zoals in 2017 bij het EK vrouwenvoetbal ook is gebeurd. We willen uiteindelijk de Ziggo Dome en MartiniPlaza helemaal vol krijgen met fanatieke supporters en een Oranjegevoel creëren.

We blijven wat dat betreft positief vooruitkijken, ondanks de coronamaatregelen. Het toernooi gaat hoe dan ook door. Uiteindelijk hopen we in 2022 een van de eerste indoor events te kunnen zijn met volle tribunes. Daar gaan we in ieder geval vol voor.

Bron: KNVB Media