Kim Hittinger

De juiste match tussen bedrijven en sporters. Kim Hittinger, de oprichtster van SPORTS model agency, is er dagelijks naar op zoek. Aan Vrouwen in Sport vertelt ze hoe haar hobby uitgroeide tot een bedrijf in de wereld van sportmodellen.

SPORTS model agency bestaat inmiddels twee jaar, hoe is het eigenlijk begonnen?

“Zelf deed ik van jongs af aan altijd al veel aan sport. Op een gegeven moment focuste ik me vooral op de atletiek en dan met name de middellange afstand. Toen ik een jaar of 17 was, raakte ik in contact met een marketeer die op zoek was naar hardlopers voor een fotoshoot. Ik werd hiervoor benaderd. Dit leek me wel leuk dus deed ik mee. Het kon allemaal in mijn natuurlijke omgeving: al hardlopend werkte ik mee aan de shoot.

Vervolgens is het balletje gaan rollen. Ik deelde de foto’s online en kreeg steeds vaker de vraag om mee te werken aan shoots. Het werd langzaam maar zeker een leuke hobby.”

En die hobby wilde je graag uitbreiden?

“Haha, ik heb me eigenlijk nooit ‘model’ gevoeld. Ik was gewoon een hardloper die de beweging op de juiste manier op beeld kon overbrengen.

Ik was gewoon een hardloper die de beweging op de juiste manier op beeld kon overbrengen

Ondertussen keek ik steeds meer naar campagnes van bedrijven: online, op billboards en dergelijke. Ik merkte steeds vaker dat er merken waren met een model dat weliswaar een fantastische verschijning was, maar niet de juiste (hardloop)houding aanhield.

Ik vroeg me af hoe ik voor elkaar kon krijgen dat dat plaatje wél zou kloppen. In het buitenland was er al meer aandacht voor specifieke sportmodellenbureaus, maar in Nederland was het juiste aanbod heel nihil. Vanuit dat perspectief, in combinatie met mijn netwerk in de sport, ben ik in 2019 mijn bedrijf gestart.”

Hoe verliep de beginperiode?

“Ik startte op bekend terrein: in het hardlopen. Omdat ik zelf op een gegeven moment aan triatlon deed, had ik daarnaast ook een netwerk in het zwemmen en wielrennen.

Maar mijn netwerk lag niet alleen in het hardlopen en triatlon. Ik ken mensen en marketeers uit allerlei sporten. Omdat ik op de Johan Cruyff University (later Academy) heb gezeten, kwam ik ook veel in aanraking met andere sporters. Daardoor was de link naar andere takken van sport ook makkelijker te maken.”

Waarom is een modellenbureau gericht op de sport volgens jou belangrijk? 

“Ik denk dat het belangrijk is om voor een bepaald merk of een bepaalde sport iemand in te zetten die niet alleen de looks heeft, maar die daarnaast ook de sport beheerst. Voor een lifestyle shoot is een sportachtergrond weliswaar minder relevant, maar bij sporten is de uitvoering en techniek heel belangrijk. De doelgroep van een campagne ziet fouten in de techniek, terwijl je juist bij deze groep geen fouten wil maken. Het is een uitdaging om dat goed in beeld te brengen. Met mijn bureau probeer ik daarbij te helpen: we hebben immers modellen uit verschillende sporten.”

Hoe zorg je voor dat netwerk aan modellen?

“In de beginperiode kwamen veel modellen uit mijn eigen netwerk. Dat was de makkelijkste stap. Maar inmiddels krijg ik via de website of social media ook veel berichten van sporters en modellen die zich willen aanmelden. Daarnaast struin ik ook social media af: soms scrol ik urenlang door Instagram op zoek naar modellen totdat ik helemaal gek van mijn telefoon begin te worden.”  

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Vooral het werken met de diverse groep aan opdrachtgevers. Dat is ook gelijk de grootste uitdaging: elk merk heeft een bepaalde identiteit en heeft daardoor weer een ander type model nodig. Zo vind je de perfecte match voor iedere campagne.

Elk merk heeft een bepaalde identiteit en heeft daardoor weer een ander type model nodig

Het zou heel mooi zijn als uiteindelijk elk merk, ongeacht in welke sport ze zitten, mij of mijn team weet te vinden. Ik wil daarom een gigantisch bestand opbouwen zodat we daadwerkelijk alle merken kunnen faciliteren. Daar gaan jaren overheen, maar dat is wel het doel.

Verder wil ik meer tijd besteden aan acquisitie. Tot nu toe kloppen de meeste partijen bij mij aan met een vraag. Het doel is ook om juist ook de partijen die twijfelen of in een vaste werkwijze zitten te faciliteren of te adviseren. Zo kan ik met organisaties om tafel gaan zitten om te kijken wat ik voor ze kan betekenen.”

Je bedrijf bestaat nu twee jaar, ben je ook al fulltime actief?

“Dat (nog) niet. Ik houd mijn uren niet strak bij, maar ik denk dat ik ongeveer op 75% zit. Hiernaast werk ik nog 24 uur per week bij Arko Sports Media op het gebied van sportmarketing, projectmanagement en de coördinatie van diverse projecten. Dat is nog steeds leerzaam. Omdat ik mijn werk heel leuk vind, voelt het eigenlijk ook nooit als werk.”

En ga je zelf nog weleens op de foto voor bepaalde merken?

“Haha, nee, dat doe ik niet meer. In het begin heb ik dat nog weleens gedaan als er nood was of een specifieke vraag.

Maar als sporter of model moet je er uitgerust en goed verzorgd uitzien. Door mijn vele werkuren is het soms niet haalbaar om altijd maar uitgeslapen voor de dag te komen.

Nog veel belangrijker is dat ik het vooral leuk vind om andere sporters de kans te geven en daarbij te helpen. Daar houd ik me door mijn bedrijf volop mee bezig.”