Anne-Marie Kuiper

Ook voor de fitnessbranche was 2020 een uitdagend jaar. Het voortdurend schakelen (sportscholen & fysiotherapiepraktijken open, dicht, weer open, weer dicht) vraagt veel van zowel de ondernemers in de branche als van haar eigen organisatie. Zoals Anne-Marie Kuiper (directeur marketing en service bij Matrix Fitness) zegt: ‘we hebben ons het afgelopen jaar continu aangepast en zijn voortdurend op zoek geweest naar manieren om alle ondernemers in de branche zo goed mogelijk te ondersteunen. Schouders eronder en kijken naar wat wél kan in plaats van wat niet mag.’ Wij spraken Anne-Marie over haar werkzaamheden, het belang van vitaliteit, nieuwe plannen maken en tips voor vrouwen die – net als Anne-Marie – werkzaam willen zijn in de sport.

Je werkte jarenlang als zelfstandige binnen verschillende organisaties, maar inmiddels al geruime tijd in vaste dienst bij Matrix Fitness. Hoe is dat zo gekomen?

Zo’n twintig jaar geleden ben ik al een periode werkzaam geweest in de fitnessbranche. Een boeiende én groeiende branche. Toen Matrix Fitness zich tien jaar geleden in de Benelux vestigde, ben ik betrokken geweest bij het opzetten van het merk. Daarna ben ik mijn eigen pad weer opgegaan en heb ik bij diverse organisaties gewerkt. In zowel strategie als operatie en in diverse branches. Ik werkte in de retail, de gezondheidszorg, maar ook als woordvoerder bij Vodafone/Ziggo.

‘We hebben ons het afgelopen jaar continu aangepast en zijn voortdurend op zoek geweest naar manieren om alle ondernemers in de branche zo goed mogelijk te ondersteunen’

Toen de vorige marketingmanager wegging bij Matrix werd ik gebeld of ik weer terug wilde komen. Het bedrijf was inmiddels uitgegroeid tot een grote organisatie en ik kreeg de vrijheid om vanaf scratch mijn afdeling op te bouwen en mijn visie neer te zetten.

En dat bevalt dus nog steeds goed?

Zeker weten! Dat komt denk ik ook door de vrijheid die ik vanaf dag één heb gehad en de teams waar ik iedere dag veel energie van krijg. Ik heb zelden zoveel ruimte gekregen als nu, ondanks dat ik geen zelfstandige meer ben. Ik heb veel bedrijven van binnen gezien en kan oprecht zeggen dat ik op één van de leukste plekken tot nu toe zit. Bovendien werken we met zijn allen aan iets groters: de vitaliteit van de klanten van onze klanten. Dat vind ik mooi.

Je bent sinds 1 januari niet alleen directeur van de marketingafdeling, maar ook van de afdeling service. Kun je dat toelichten?

Voor ons is dat een hele logische combinatie. Beide afdelingen zijn essentieel in een vlekkeloze customer journey. Ik vind het ontzettend belangrijk dat al onze medewerkers begrijpen dat en wat ze kunnen bijdragen aan het overtreffen van de klantverwachting.

Daarnaast kun je wel ‘aan de voorkant’ roepen dat je een fantastisch bedrijf bent, maar als je dat vervolgens ‘aan de achterkant’ niet waarmaakt (of andersom), val je door de mand.

Wat maakt jouw werk zo leuk?

Hoe helpen we onze klanten om hun business zo succesvol mogelijk te maken? Want als zij succesvol zijn, zijn wij dat ook. Dat vraagstuk kent zoveel invalshoeken en verveelt nooit.

‘Wat ons drijft is de vraag hoe we bij kunnen dragen aan de vitaliteit van de mensen in onze samenleving’

Wat ons ook drijft is de vraag hoe we bij kunnen dragen aan de vitaliteit van de mensen in onze samenleving. Daarbij gaan we verder dan het pure verkoopproces: we kijken ook naar onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Daarom zijn we initiatiefnemer van de 10@10 Challenge in Nederland; een challenge waarmee we – samen met onze ambassadeurs Rico Verhoeven, Jetze Plat en Laurine van Riessen én TeamNL sporters Yara van Kerhof, Celeste Plak en Roy Meyer – zoveel mogelijk basisschoolkinderen aan het bewegen willen krijgen. Vorig jaar hebben bijna 800 scholen meegedaan en was de challenge een officieel onderdeel van de Nationale Sportweek. En daar ben ik hartstikke trots op!

Het coronavirus heeft veel invloed op de sportwereld. Hoe is dat voor jullie?

Dat geldt voor ons natuurlijk ook. Onze klanten hebben een groot aantal maanden van afgelopen jaar de deuren moeten sluiten. Natuurlijk doet iedereen wat hij/zij kan, maar zeker nu we langer in deze situatie zitten, is de rek er bij sommigen een beetje uit. In het begin van vorig jaar zag je dat veel leden hun sportschool trouw bleven door hun abonnementsgeld te blijven betalen, ondanks het feit dat ze niet bij hun club terecht konden. Veel ondernemers maakten de overstap van offline naar online lesgeven.

Zo zijn wij ook intern gaan schakelen: wat kan er nog wel en waar kunnen we onze klanten mee helpen? Het contact van onze accountmanagers met clubs en ondernemers is in die periode ook gedigitaliseerd. We organiseerden online kennissessies, waarin onze accountmanagers hun klanten, maar ook klanten elkáár konden adviseren. Hoe ga je in deze tijd om met het innen van abonnementsgelden bijvoorbeeld en hoe behoud je het contact met je leden?

‘Door het coronavirus zijn we intern gaan schakelen: wat kan er nog wel en waar kunnen we onze klanten mee helpen?’

Voor clubs die niet zelf in staat waren om online content te maken, maakten wij die. Met onze ambassadeurs filmden we ‘Stay Fit at Home’ lessen, die clubs konden inzetten naar hun leden toe. Ons ‘Steun je Sportschool’ filmpje, waarin onze ambassadeurs mensen opriepen vooral hun sportschool te blijven steunen, werd ongelofelijk vaak gedeeld en bovendien nog een maand lang namens de branche uitgezonden op de nationale tv.

Toen de clubs weer open mochten, schreven we een heropeningshandboek voor clubs met tips & tricks om – binnen de gestelde maatregelen – sporters weer goed en veilig te kunnen ontvangen.

Ik kan mij ook voorstellen dat veel gemaakte plannen terug de plank op moesten?

2020 had een natuurlijk een fantastisch sportjaar moeten worden: het EK, de Olympische en Paralympische Spelen, noem maar op. Onze sporters zaten volop in de voorbereiding en wij hadden al een aantal campagnes klaarliggen. Wat dat betreft konden onze plannen de prullenbak in en kon onze contentkalender compleet op de schop.

Daarnaast gingen ook de grote beurzen niet door en daar vinden normaal onze productlanceringen plaats. Je stelt jezelf de vraag: hoe ga je daar in deze tijden mee om? Zitten ondernemers te wachten op nieuwe investeringen, staat hun hoofd naar innovatie en vernieuwing? Dat bleek overigens voor een bepaalde groep wel zo te zijn, dus hebben we de introductie van onze nieuwe apparatuur wel laten plaatsvinden, maar kleinschaliger aangevlogen.

Het is continu afwegen met elkaar, wat doe je wel en wat doe je niet? Wat helpt, wat is passend en wat verschuiven we naar een ander moment?

Inmiddels staat de sportwereld nog steeds voor een groot gedeelte stil. Hoe ga je daarmee om?

We zien dat de leefstijl door de coronacrisis is veranderd: mensen zijn ongezonder gaan leven. Mensen voelen zich somberder en bijna een derde van de mensen is aangekomen. Thuiswerken en de maatregelen die het sporten beperken, zijn de voornaamste redenen voor deze verandering.

Hoewel er de afgelopen maanden hard is gewerkt om het belang van bewegen en de rol die de fitnessbranche daarin speelt op de agenda te krijgen, vind ik het ongelofelijk jammer dat nog niet gezien wordt dat we onderdeel zijn van de oplossing en niet van het probleem.

Je benoemde het al even, de samenwerking met jullie ambassadeurs. Hoe belangrijk is die voor Matrix?

Mensen maken Matrix zeggen we altijd. Dat geldt voor onze medewerkers, maar ook voor onze ambassadeurs. Ook zij zijn het visitekaartje van Matrix en zijn stuk voor stuk sporters die écht bij ons passen.

‘Onze ambassadeurs zijn het visitekaartje van Matrix en zijn stuk voor stuk sporters die écht bij ons passen’

Henk Grol is al jaren aan ons merk verbonden. Hij droomt ervan om zijn judocarrière af te sluiten met een medaille op de plek waar Anton Geesink in 1964 het goud won. Marit Bouwmeester is vastberaden de beste zeilster aller tijden te worden en die ambitie steunen we graag. En Laurine van Riessen: haar verhaal en waar ze voor staat past super goed bij ons merk. Tikkeltje eigenwijs, niet het traditionele pad volgen en geen genoegen nemen met minder. En Ard Schenk is hét voorbeeld van vitaliteit en gezond ouder worden. Daar kunnen we allemaal een voorbeeld aan nemen! We werken ook intensief samen met Jetze Plat. Deze paralympisch sporter is een alleskunner, heeft een ongelofelijk lange erelijst en is ook nog eens een ontzettend leuk mens. We zijn er trots op al deze sporters te mogen ondersteunen bij het behalen van hun doelen.

Je hebt het nu met name over topsporters. Zetten jullie je ook in voor de breedtesport?

Er zijn nog zoveel andere sporters en sporten die bij ons zouden passen, maar we moeten keuzes maken. Want ondersteunen is één, je moet de samenwerking vervolgens ook activeren. Dat kost tijd, geld en energie. Ik vind het ook belangrijk dat het verhaal ‘rond’ is. Dat iedereen kan uitleggen waarom we bepaalde keuzes maken.

Zo past de rugbysport vanwege haar merkwaarden heel goed bij ons merk. Daarnaast sluit ons aanbod aan apparatuur naadloos aan bij de eisen die aan rugbyers op het veld gesteld worden. Rugby is ook een mooi voorbeeld van inclusief sporten, want voor iedereen is een plek op het veld. Voor ons redenen om deze nog vrij onbekende sport te omarmen. De samenwerking met de Rugbybond hebben we afgelopen najaar afgetrapt en daar gaan we de komende tijd mee verder.

Waar liggen voor nu de uitdagingen binnen jullie organisatie?

In de afgelopen tien jaar is Matrix gegroeid van 10 naar 140 medewerkers. Dat betekent nogal wat voor je bedrijfsvoering. We hebben veel geïnvesteerd in het professionaliseren van onze organisatie zoals processen, procedures en ondersteunende systemen. Daarnaast gaan we aan de slag met onze cultuurwaarden. Zit de juiste energie nog op de juiste plek?

Waar we ons ook meer op focussen, is maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een goed voorbeeld daarvan is de 10@10 Challenge. Daarnaast zijn we partner van de Harde Leerschool. Daar krijgen (jong)volwassenen met een afstand tot de arbeidsmarkt door middel van rugby de kans om weer aan het werk te gaan.

En als je bij ons op kantoor langskomt voor een kopje koffie, schenken we Heilige Boontjes koffie. Op die manier schenken we niet alleen koffie, maar ook kansen. Voor mensen die een tweede kans verdienen.

En waar ligt jouw persoonlijke ambitie?

Dat is een moeilijke vraag. Het is lastig te voorspellen hoe de komende weken en maanden eruit gaan zien. Bedrijfsmatig zullen we er alles aan doen om onze branche te helpen herstellen. En natuurlijk hopen we dat de grote sportevenementen, zoals de Olympische en de Paralympische Spelen op een goede manier doorgang kunnen vinden. Een vraag die ons bezighoudt is natuurlijk wat we daarna gaan doen. Blijven we ons richten op topsport of slaan we (ook) andere wegen in?

‘Het is lastig te voorspellen hoe de komende weken en maanden eruit gaan zien. Bedrijfsmatig zullen we er alles aan doen om onze branche te helpen herstellen’

Persoonlijk kan ik me de komende maanden niet alleen op marketingvlak uitleven, maar ook zorgen dat onze serviceorganisatie nog steviger wordt neergezet. Daarnaast vind ik het belangrijk om de kennis en ervaring die ik de afgelopen jaren zowel zakelijk als privé heb opgedaan met anderen te delen. Zo ben ik vorig jaar toezichthouder geworden bij een theater in Barendrecht.

Heb je nog een tip voor vrouwen die in de sportwereld werkzaam willen zijn?

Ik hoor wel eens dat de sportwereld vooral een mannenwereld is en dat je uit bepaald hout gesneden moet zijn om daarin mee te kunnen. Ik ervaar juist dat de inbreng van de vrouwen in mijn omgeving enorm gewaardeerd wordt en dat aandacht voor de ‘zachte’ kant organisaties én teams stappen verder kan brengen. Daar zou ik me dus niet door laten weerhouden.

Kijk wat je zelf kunt doen binnen jouw organisatie of positie en wat bij je past. Heb je een vraag of loop je ergens tegenaan, zorg dan dat je hulp krijgt. Je hoeft het zeker niet allemaal alleen te doen, juist niet.

‘Probeer gewoon dingen. Niemand is ooit wijzer geworden van maar blijven zitten en wel zien’

Daarnaast zou ik als tip willen meegeven: práát met je klanten, intern en extern. Vraag waar ze tegenaan lopen, hoe je ze kunt helpen en wat ze vinden van de dingen die je doet. Dat is niet altijd makkelijk, maar helpt je wel verder. En alleen zo ben je in staat om daadwerkelijk een verschil te maken. En last but not least: probeer gewoon dingen. Niemand is ooit wijzer geworden van maar blijven zitten en wel zien. Lukt het niet? Jammer dan. Op naar een nieuw idee, een nieuwe uitwerking of stuur bij en probeer het nog eens. Precies zo is de 10@10 Challenge ooit begonnen!