Nicole Masolijn

Sport heeft van kinds af aan een grote rol gespeeld in het leven van Nicole Masolijn (27). Ze geniet dan ook, ondanks de coronaperiode, van alle toffe projecten die ze als sportmarketeer en teamlead bij sportmarketingbureau Yellow Jersey mag bedenken en uitvoeren. 

Hoe is het met je, Nicole?

‘Goed! Momenteel ben ik, samen met het team van Yellow Jersey, ontzettend aan het nagenieten van de onwijs mooie campagnes die wij voor verschillende opdrachtgevers in de sport hebben mogen optuigen de afgelopen periode’.

Coronavirus en werken in de sport, geen fijne combinatie, hoe kijk je terug op de afgelopen maanden?

‘Klopt, het brengt veel onzekerheid met zich mee. Dingen veranderen continu en er is soms onduidelijk wat precies niet of juist wél kan. Als, jonge professional, werkzaam in de sport heb ik alles eigenlijk gelijk vanaf het begin geprobeerd positief te benaderen.

Er is voor mij nog nooit zo’n leerzaam moment geweest om te werken. Juist wanneer het moeilijk wordt, komen mooie dingen tot stand. Je wordt gedwongen om snel, maar toch ook weloverwogen te schakelen en creatief te zijn met de mogelijkheden die zich voordoen’. 

Jullie hebben net de Nationale Sportweek achter de rug met Yellow Jersey, hoe was dat in corona tijd?

‘Er zijn eigenlijk geen woorden die de corona tijd écht goed kunnen omschrijven, misschien wel omdat de definitieve impact nog altijd niet in te schatten valt. Daartegenover staat dat sport en bewegen in het bijzonder, belangrijker is dan ooit. Ondanks alle maatregelingen en toch ook wel negativiteit rondom de crisis, is het zo ontzettend fijn geweest om alles een positieve draai te geven. Focus op: Wat kan er wél? Wat kunnen we wél doen om Nederland te inspireren om meer in beweging te komen.

En dan, na zoveel weken thuiszitten, heel veel draaien, produceren én monteren. Onze eigen content terugzien op de nationale televisie, is gewoon een bekroning op ons werk. Dat geeft ons team energie’!

Wat zijn nu de grootste veranderingen binnen jouw werkzaamheden?

‘Naast mijn rol als sportmarketeer, vervul ik ook de rol als teamlead binnen ons team. Het is voor mij belangrijker dan ooit om te weten hoe het met mijn teamgenoten gaat. Je ziet elkaar minder en de afstand tot elkaar wordt gevoelsmatig groter. Grappig, want eigenlijk weet ik nu misschien wel meer van mijn collega’s dan ooit tevoren.

Dit geldt eigenlijk ook voor het contact met onze opdrachtgevers. Doordat je in een wat gekke situatie met elkaar terecht komt, schept dit eigenlijk ook wel weer een band. Veel opdrachtgevers komen voor onvoorziene uitdagingen te staan. Uitdagingen waarbij wij, met onze expertise, ontzettend goed kunnen helpen. Ik vind het juist een uitdaging om op een creatieve manier te kijken wat er wél kan.

Er worden veel kritische vragen gesteld, maar dat motiveert eigenlijk alleen maar meer om samen op een creatieve manier, tot een mooi eindresultaat te komen. Dat gevoel van samen, dat heerst meer dan ooit’.

Waar komt jouw passie voor sport vandaan? 

‘Sport heeft van kinds af aan altijd een groot onderdeel gespeeld in mijn leven. Ik handbalde behoorlijk fanatiek en gaf als student veel groepslessen in de sportschool (ZUMBA, aerobics, etc.). Maar mijn sporthart gaat pas echt kloppen bij het zien van het effect van sport. Ik vind het zo gaaf om te zien wat we samen met sport kunnen bereiken, zowel op maatschappelijk als op commercieel vlak. Met sport kunnen we zoveel impact maken’!

Leuk om te zien hoeveel van je werkzaamheden je deelt op LinkedIn, bewuste keuze?

‘Grappig! Eigenlijk betrap ik mezelf er te vaak op, dat ik juist niet zo veel deel. Ik vind het werken in de sport ontzettend tof en uit enthousiasme zitten er vaak ook veel werkuren in mijn week, zonder dat ik stil sta bij de prestaties die we samen met opdrachtgevers leveren. Door het delen van onze campagnes of andere eindproducties, probeer ik samen met de opdrachtgever even trots terug te kijken op wat we samen gepresteerd hebben :)’.  


Op welk project ben je tot nu toe het meest trots of is je het meest bijgebleven? 

‘Dan ga ik zonder twijfel terug naar mijn tijd als event manager bij Le Champion. Samen met ontzettend veel vrijwilligers, een grote groep collega’s én verschillende partners organiseerden wij de TCS Amsterdam Marathon. Echt een kippenvel moment als je de helikopter hoort cirkelen boven het Olympisch Stadion, je vervolgens het startschot hoort gaan… en je dan de woorden “we zijn los” hoort door de organisatie porto:  “Collega’s, het wordt weer een prachtige dag”.’

Je hebt tijdens je wereldreis ook meegewerkt aan de Australian Open, hoe was dat?

‘In een woord: fantastisch! Reizen is een van mijn grote passies en een groot onderdeel van het reizen is het ervaren van sport in een andere cultuur. Australië is echt een sport minded land. Met mijn event management achtergrond is het zo inspirerend om te zien, hoe een complete infrastructuur is ingericht op of rondom een sportevenement.

Waar we in Nederland sportparcoursen maken op basis van de bestaande infrastructuur van een stad, worden er in Melbourne vaste voetgangersbruggen door de stad aangelegd om de bezoekersstromen beter te organiseren’.

Ik kijk stiekem altijd met een jaloers oog naar sportbeleving in Australië, wat heb jij daarvan meegekregen?

‘Naast een kijkje in de keuken van zo’n grote organisatie, was dat misschien nog wel het leukste! De doorsnee Australiër is echt een buiten mens. Langs de bekende kustlijnen zijn perfecte geasfalteerde boulevards aangelegd, met prachtige sportvoorzieningen’. 

Terug naar Nederland, wie is dan jouw droomklant? 

‘Mijn droomklant, als ik dan echt out-of-the box ga denken, zou ik gaan voor KLM gaan met een gave sportieve activatie over de hele wereld. Het lijkt mij fantastisch om mijn passie voor sport, reizen en commercie op internationaal niveau te mogen combineren. Gezien de tijd waarin we leven, kan ik daar letterlijk alleen nog maar over dromen ;)’.

Welk project/event staat nog op je wensenlijst?

‘Zonder twijfel de Olympische Spelen! Lijkt me ontzettend gaaf om daar een bijdrage aan te mogen leveren’.  

Stel, we zijn 20 jaar verder; wat heb jij dan bijgedragen aan het sportmarketing vak?

’20 jaar, goh dan ben ik 47 jaar oud! Ik houd van mijn werk en vind het superleuk om middels sport impact te creëren. Het is een fantastisch gevoel, als je weet dat Nederland door onze verhalen en video’s geïnspireerd raakt om meer in beweging te komen. Ik hoop de komende 20 jaar naast commerciële, ook nog meer maatschappelijke impact te creëren’.


Fotocredits: Yellow Jersey