Kim Andeweg

Met een grote passie voor sport en evenementen werkt Kim Andeweg bij sportmarketingbureau SportVibes. Waar ze volop bezig was met de laatste fase voor de organisatie van o.a. de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix zag ze door het corona-virus de evenementen kalender steeds leger worden.

Hoe is het met je?

Goed en gezond! Natuurlijk is er veel gebeurd afgelopen paar maanden, maar ik hoop dat de wereld enigszins terugkeert naar het oude. Aan het ‘nieuwe normaal’ kan ik nog niet zo goed wennen… 🙂

Hoe kijk je terug op afgelopen half jaar?

Het afgelopen jaar was in alle opzichten voor iedereen een heel vreemd jaar! Zowel zakelijk als privé. Begin van het jaar proostten we met alle collega’s op het mooiste sportieve jaar ooit met onder andere de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix en de start van de Vuelta in Nederland waar we met SportVibes tevens bij betrokken zijn. Helaas hebben al deze evenementen uiteraard niet plaats gevonden.

Jullie zaten volop in de voorbereiding voor de DutchGP in Zandvoort, toen het corona-virus zijn intrede maakte, hoe waren die dagen?

Begin van 2020 werkte het hele team keihard om het evenement tot in detail te organiseren. Toen de berichten uit China kwamen dat er een virus heerste, maakte we ons in eerste instantie nog geen grote zorgen. De zorgen namen echter toe toen het virus ook Europa bereikte en de eerste grote evenementen werden afgelast.

Toen het bericht eenmaal naar buiten werd gestuurd dat de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix niet in mei plaats kon vinden was dit een grote klap voor het team dat zo hard aan het evenement werkte, maar ook zeker voor alle racefans die zo graag Max en collega’s hadden willen zien racen.

En toen moest de knop om, hoe ging dat?

Na de eerste klap van het virus en alle maatregelen die erbij kwamen kijken was het noodzaak om zo snel mogelijk een strategie te bepalen voor wat betreft de communicatie richting alle partners, leveranciers maar ook zeker de racefans. Het proces voor de communicatie richting de racefans heeft een aantal maanden in beslag genomen, maar we hebben ervoor gezorgd dat de racefans goed te woord werden gestaan en werden geholpen bij hun vraag voor een eventuele terugbetaling.

Waar keek je het meest naar uit?

Het officiële startsignaal op zondag 3 mei 2020 om 15.10 uur als ‘beloning’ voor anderhalf jaar intensief samenwerken met de collega’s van TIG, SportVibes en Circuit Zandvoort. En ook om de oranje mensenmassa op de tribunes te zien met de vele artiesten die er ongetwijfeld een feestje van hadden gemaakt het hele weekend. Dat houden we dan nu maar tegoed!

Wat zijn nu de grootste veranderingen binnen jouw werkzaamheden?

Mijn werkzaamheden rondom evenementen die we dit jaar als SportVibes zouden gaan organiseren werden wat minder. Wel was het belangrijk om de evenementen op een goede manier af te ronden dus daar hebben we met het team de afgelopen maanden aan gewerkt. Voor de rest ben ik mij in mijn dagelijkse werkzaamheden ook meer gaan richten op de communicatie rondom lopende projecten en het creëren van new business ideeën.

Het voordeel is dat SportVibes meer doet dan alleen evenementen organiseren. We hebben ook een grote afdeling met Marketing/Communicatie projecten en een eigen Studio die zich focust op design. 

Waar lag de grootste uitdaging?

Het toebrengen van een nieuwe structuur in je dagelijkse werkzaamheden. Voor de corona tijd werkten we bijna nooit thuis en waren we altijd op kantoor of onderweg. Ineens viel dit helemaal weg en werkte iedereen vanuit huis.

We hebben een hecht team binnen SportVibes en de DutchGP dus het onderlinge contact miste je op een gegeven moment ook heel erg. Inmiddels gaan we weer af en toe naar kantoor en is het nuttig en heel leuk om collega’s weer te zien.

Wat is tot nu toe het mooiste wat je binnen je werk hebt meegemaakt

Het moment dat we definitief hoorden dat de Formule 1 terug zou keren naar Nederland en SportVibes één van de organiserende partijen mocht zijn voor de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix. Dit was tijdens een bezoek aan de Grand Prix in Barcelona. Daar hebben we even op geproost!

Maar ook het eerste startschot van de Harbour Run Rotterdam is altijd een mooi moment. Iedere deelnemer zien opwarmen op de kade in de Rotterdamse haven met op de achtergrond het enorme haventerreinen en obstakels waar zij vervolgens overheen moeten is altijd spannend!  

Welk (sport)evenement zou je ooit nog willen organiseren of bij betrokken willen zijn?

De Olympische Spelen staat dan toch wel hoog op het verlanglijstje. Samen met de New York Marathon en werken voor de NBA in Amerika. De sfeer en mogelijkheden rondom sportevenementen in Amerika is iets waar ik graag naar kijk.

Wie of wat inspireert jou?

Roger Federer is toch wel mijn ultieme sportheld. Wat hij heeft gepresteerd is ongekend en ook de manier waarop hij omgaat met zijn successen en resultaten kan een goed voorbeeld zijn voor vele andere atleten. Ook heb ik met veel bewondering gekeken naar de documentaire ‘The Last Dance’ op Netflix over de carrière van Michael Jordan.

Als je alles mocht kiezen en zou kunnen doen, hoe ziet jouw droombaan er dan uit?

De Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix volgend jaar van dichtbij meemaken in mijn rol al projectmanager. We waren er al dichtbij dit jaar, maar moeten nog even geduld hebben.

Ook zou ik nog graag een keer bij de Olympische Zomerspelen betrokken zijn. Als ik dan echt mag kiezen dan maar gelijk voor de 100 meter sprint voor de mannen en de wedstrijd waar Federer dan eindelijk zijn langverwachte gouden medaille wint :).


Volg jij ons al op social media? Check it out!

Instagram
Twitter
Facebook
LinkedIn