De kracht van je interne dialoog en zelfvertrouwen

Om de zaterdag neemt atleet en coach Jennifer Mellies je aan de hand van een aantal blogs mee over alles op het gebied van performance, mindset en onderwerpen gerelateerd aan sportpsychologie.

Self-talks zijn spontane interacties met jezelf (“Wat is dit?”) en het bewust op jezelf inpraten (“Nog even doorzetten” of “Ik weet dat ik het kan”).

Die laatste vorm van Self-talk wordt gezien als een belangrijke mentale skill. Het effect ervan is echter moeilijk wetenschappelijk te bewijzen. Toch is positieve self-talk in vergelijking met geen self-talk functioneel omdat het samen gaat met een betere concentratie, minder angst, een betere (technische) uitvoering van een taak en zelfvertrouwen.

Er zijn verschillende woorden voor verschillende niveaus van self-talk als het gaat om zelfvertrouwen, bijvoorbeeld: “Misschien kan ik vandaag goed presteren.” Terwijl iemand met meer zelfvertrouwen zou zeggen “Ik weet dat ik vandaag goed kan presteren.” Ik hoef je niet te vertellen welke van deze twee de meest effectieve innerlijke voice is om dat wat je graag wilt te bereiken.

Ben jij je eigenlijk bewust van de manier waarop je tegen jezelf praat?

Ladder van zelfvertrouwen als het gaat om self-talk:

• Ik weet dat ik het kan
• Ik geloof dat ik het kan
• Ik denk dat ik het kan
• Misschien kan ik het
• Ik hoop dat ik het kan
• Ik wou dat ik het kon

De eerste vragen die ik stel wanneer iemand zegt “Ik wou dat ik het kon” is “Wat houd je tegen?” en “Wat maakt het dat je die gedachten hebt?” De “Ik wou dat ik het kon” gedachte leidt overigens niet per definitie tot slechtere prestaties, maar kan je wel behoorlijk shit laten voelen en invloed hebben op het herstel van psychische problemen. Wat belangrijk is is dat je de knop weet om te zetten om je te concentreren op datgene wat belangrijk is om tot de gewenste uitkomst te komen. 

Om de knop om te zetten en je meer op positieve self-talk te kunnen focussen is het belangrijk dat je jouw negatieve denkpatronen kunt identificeren. Deze vorm van denken en self-talk valt over het algemeen onder vier categorieën. Je geeft jezelf de schuld, je concentreert je op de negatieve aspecten van een situatie, je verwacht het ergste of je ziet de wereld in zwart/wit of goed/slecht.

Wanneer je de negatieve denkpatronen en de situaties waarin je ze hebt gaat herkennen kun je eraan werken om deze naar positieve gedachten om te zetten. Ja, dit vereist oefening en tijd en ontwikkelt zich niet van de ene op de andere dag. Je kunt leren om je innerlijke dialoog te verschuiven naar meer bemoedigende en opbeurende woorden. 

Geloof daarnaast in je vermogen om te slagen en in de vaardigheden die je hebt, zodat je jezelf naar succes kunt stuwen. Twijfelen aan jezelf weerhoudt je van het proberen en weerhoud je er dus ook van om te slagen. Wees ook vooral niet bang om te falen. De grootste succesverhalen in het leven zijn van mensen die meerdere keren hebben gefaald voordat ze succesvol werden.

Sta niet toe dat angst je ervan weerhoudt om iets te proberen en door te zetten. Herformuleer een ervaring waarbij iets misgaat als een kans om vaardigheden te vergroten, verder te groeien en te ontwikkelen in dat wat je doet. 

Je kunt leren om je innerlijke dialoog te verschuiven naar meer bemoedigende en opbeurende woorden. Stop eens tijdens een slechte dag of moment en evalueer je self-talk. Wordt deze negatief? Hoe kun je het omdraaien? Na een tijdje zul je zien dat het de nieuwe norm gaat worden en het ook je zelfvertrouwen een boost zal geven. Weer een stapje hoger op de ladder van zelfvertrouwen als het gaat om self-talk.