Kiki Siemer

Online en social media marketeer bij TIG Sports, Kiki Siemer, keek net als velen uit naar een bijzonder en vooral volle sportkalender in Nederland. Van de Dutch Grand Prix en Invictus Games tot de 101e editie van het KLM Open. Nu die kalender zo goed als leeg is, vraagt dat veel van haar flexibiliteit en creativiteit.

Hoe is het met je?

Het gaat prima met me, al is het natuurlijk wel een gekke tijd. Het jaar 2020 zou een prachtig sportjaar worden en ook met TIG Sports hadden we een hele volle kalender met onder andere de Dutch Grand Prix, Invictus Games en het KLM Open. Helaas zijn door Covid-19 vrijwel al onze evenementen uitgesteld of geannuleerd. 

Ineens is die sportkalender dan leeg, naar welk evenement keek je het meest uit voor dit jaar?

Als sportfanaat keek ik enorm uit naar het EK voetbal en natuurlijk de Olympische Spelen. Maar ook de terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort, na 35 jaar afwezigheid, is natuurlijk een hele bijzondere. De Dutch Grand Prix zou met recht ‘The Ultimate Race Festival’ worden. 

Professioneel gezien keek ik vooral uit naar de Invictus Games en het KLM Open.  

Vanwaar deze twee evenementen?

De Invictus Games is een internationaal (multi)sportevenement voor fysiek en/of mentaal gewonde militairen. 500 deelnemers, uit 20 verschillende landen, zijn actief in tien verschillende sporten. Iedere deelnemer heeft zijn of haar eigen verhaal, maar allemaal hebben ze de innerlijke kracht gevonden om door te gaan. De Invictus Games gebruikt de kracht van sport om herstel te stimuleren, revalidatie te ondersteunen en breder begrip en respect te genereren voor hen die hun land dienen of gediend hebben.

In aanloop naar het evenement ben ik veel in contact geweest met allerlei competitors uit verschillende landen. Juist de verhalen van deze mensen maken dit evenement zo bijzonder. De Owned Media kanalen van de Invictus Games dienen als platform voor deze verhalen. Want die verdienen het absoluut om vertelt te worden.

Een heel ander soort evenement waar ik ieder jaar weer naar uitkijk is het KLM Open, het oudste internationale sporttoernooi van Nederland. De 101ste editie zou in september 2020 gespeeld worden op Bernardus Golf in Cromvoirt. Ons team, de sport, de sfeer en vanzelfsprekend mijn werk maken het gezamenlijk tot één van mijn favorieten.

Wat zijn nu de grootste veranderingen binnen jouw werkzaamheden?

Natuurlijk heeft het uitstellen of cancelen van evenementen invloed op mijn werk. De content strategieën en – plannen moeten aangepast worden, applicaties gaan niet live, kanalen moeten op een andere manier gevuld worden en sporters komen niet in actie dus er is ook minder content. Kortom; een beroep op mijn flexibiliteit en creativiteit.

Hoe uit dat zich?

Voor de Invictus Games hebben we gekozen voor een digitale eventweek. We hebben alle deelnemende landen betrokken en hebben verschillende soorten content gedeeld. Denk hierbij aan een mini-documentaire, verhalen van competitors, een ‘home concert’ met DI-RECT en het nummer ‘Soldier On’ en een foto challenge voor competitors, familie, vrienden en fans. Op die manier werd #IG2020 toch nog (digitaal) wereldwijd gevierd.

Verder hebben wij met het communicatieteam geen moment stil gezeten en geeft deze periode ook nieuwe kansen. Zo onderzoeken we nieuwe manieren om in contact te komen met (potentiele) bezoekers van onze evenementen, schrijven we aangescherpte content strategieën en werken we aan de evenementen van de toekomst. Al die nieuwe dingen geven ook weer nieuwe energie!

Als we naar de komende jaren kijken, hoe zie jij de rol van online?

Die rol wordt alleen maar groter denk ik. Techniek gaat nog breder worden omarmd, er is geen alternatief. Evenementen zullen meer digitaal gedreven zijn en sportwedstrijden zijn momenteel helaas alleen nog maar zichtbaar via TV. Als TV-kijker is er zeer weinig beleving rondom een wedstrijd als het stadion leeg is.

Liveverslag vanuit een stadion is niet meer genoeg, dan wordt het sfeerloos. Content moet je aangrijpen, zoals bijvoorbeeld de documentaire van Michael Jordan dat doet. Fans willen meer zien dan alleen wedstrijdverslag. Denk aan mini-documentaires, voorbereiding, trainingen, tactische besprekingen in de kleedkamer etc. Hier zijn online kanalen uitermate geschikt voor en qua content creatie is daarop in te spelen.

Daarnaast zijn innovaties als virtual reality en augmented reality een mogelijkheid om een ‘stadionervaring’ te creëren in de woonkamer van de fans. Het is de uitdaging om de fan echt dichtbij te laten komen, maar dan op afstand. Een hele mooie uitdaging!

Wat zou je willen dat er online kan binnen nu en vijf jaar?

Oei, vijf jaar is wel een hele lange periode in de online wereld. Het digitale medialandschap verandert continu en er komen steeds nieuwe ontwikkelingen en innovaties bij.

Ik zou het mooi vinden als innovaties zoals virtual- en augmented reality door ontwikkelen en nog ‘echter’ gemaakt worden. Hierdoor krijgen ook mensen die niet in de gelegenheid zijn om een kaartje voor een sportevenement te kopen, toch de gelegenheid om zo’n evenement te beleven.

Daarnaast vind ik ‘nieuwe’ social kanalen zoals TikTok altijd interessant om te volgen en ben ik benieuwd hoe het de komende jaren zal gaan met alle ontwikkelen rondom Voice.

Wat is het leukste aan werken bij TIG Sports?

Mijn werk is super afwisselend en heel veelzijdig. Online- en social media strategieën, content creatie, aansturen van het content team op locatie, contact met atleten / sporters etc. En dat alles voor diverse sporten. Op geen enkele andere manier kom je zo dichtbij internationale topsport, tenzij je natuurlijk zelf atleet bent.

Ik ben dagelijks bezig met hetgeen wat ik het állerleukste vind en dan ook nog eens in/met een super team. We stimuleren elkaar, werken snoeihard en streven er elk evenement weer naar om het best mogelijke neer te zetten.

Ken je dat gevoel van vroeger, toen je als kind op kamp ging? Die adrenaline kriebel in je buik de dagen voorafgaand?

Diezelfde kriebel van eindeloos enthousiasme ervaren wij nu ieder evenement weer. En dat we dat als collega’s kunnen delen is goud waard!

Wat onderscheidt jullie van andere bureaus?

We zijn gespecialiseerd in het creëren, vernieuwen en organiseren van grootschalige internationale (top)sportevenementen en we zijn inmiddels actief in veel diverse sporten. We zijn innoverend, kijken naar kansen en organiseren evenementen van A tot Z.

We onderscheiden ons van andere bureaus doordat we ons puur richten op sportevenementen. Daarbij zien we het ook als mooie uitdaging om kleine(re) sporten naar een hoger niveau te brengen door middel van evenementen, kijk bijvoorbeeld naar Shorttrack. Focus ligt daarbij op het creëren van een totaalbeleving voor atleten, fans, partners en media.

Wie of wat inspireert jou?

Ajax, absoluut! Als je het hebt over content creatie in de sport, zijn zij absoluut voorloper wat mij betreft. Ik vind het zeer inspirerend dat Ajax niet alleen op het veld domineert, maar ook online. Ajax Media creëert prachtige, onderscheidende content. Altijd raak. Maar het is geen ‘kunstje’, de content ontstaat uit unieke ideeën en over alles wordt nagedacht. Zij zijn écht waar de fan is.

Mijn favorieten video’s zijn onder meer: ‘Dear Europe: We are back’, gepubliceerd op de ochtend van de Europe Leaguefinale tegen Manchester United, ‘Your dreams are now’, voorafgaand aan de uitwedstrijd tegen Real Madrid en ‘The Class of 2019’, als terugblik op een memorabel seizoen. Twee kernwaarden van Ajax zijn ‘aanvallend denken’ en ‘Amsterdams direct’, die kernwaarden zie je ook terug online. Zeer inspirerend!

Wanneer alles mogelijk zou zijn, welk evenement hoop je dan dat ooit nog naar Nederland komt?

Zonder enige twijfel… de Olympische Spelen. De ultieme droom van iedere sportliefhebber, toch?