Jennifer Mellies

De komende tijd neemt atleet en coach Jennifer Mellies je aan de hand van een aantal blogs mee over alles op het gebied van performance, mindset en onderwerpen gerelateerd aan sportpsychologie. Maak alvast kennis met Jennifer:

Vertel, wat betekent sport voor jou?

Sport is voor mij het zowel fysiek als mentaal sterker worden, het leren omgaan met tegenslagen en jezelf constant verder pushen om het beste uit jezelf te halen. Ik ben ervan overtuigd dat dit ook uitwerking heeft op andere aspecten in het leven. Ik denk dat het “mezelf verder pushen”  altijd al in mij heeft gezeten. Ik kan geen half werk leveren, alleen maar 100% alles geven. Ik heb in het verleden meerdere sporten beoefend, van paardrijden tot korfbal en van zwemmen tot pole fitness en dansen en wilde mij daarin constant verder ontwikkelen om beter te worden.

Ik analyseer constant details van zowel mij als van professionals om mezelf te kunnen verbeteren. Ik hou van het ontwikkelen van nieuwe skills en alles wat om focus en discipline vraagt. Zolang iets niet eentonig is en op hetzelfde niveau blijft hangen heb je mij.

‘Ik vond een liefde voor het verleggen van mijn grenzen’ staat als quote op je website, kun je daar meer over vertellen?

Tijdens drukke perioden stopte ik als eerste met sporten, terwijl het juist als een uitlaatklep kan dienen. Het is juist in die perioden belangrijk dat je je hoofd leeg kunt maken en ruimte creëert voor nieuwe ideeën. Meteen vanaf de week na het afronden van mijn opleiding in 2015 kon je mij 5 tot 7 dagen in de sportschool vinden en heb ik mezelf afgezworen om dit nooit meer op te geven, hoe druk ik het ook heb.

Het krachthonk trok mij en hierin kon ik mezelf constant blijven uitdagen en verder pushen. Zwaarder trainen, meer herhalingen etc. Het gaat niet om een droomfysiek nastreven. Ja ik ben blij met hoe mijn lichaam zich ontwikkeld heeft de afgelopen jaren en zal het in iedere vorm accepteren. Vooral mentaal heeft het zoveel meer voor mij gedaan. Ik heb mijn grenzen verlegd, ben harder geworden, sta positief in het leven en kan dingen makkelijker verwerken, heb meer zelfvertrouwen ontwikkeld en weet precies wat ik wil in het leven.

Het doen van bodybuilding wedstrijden is een overtreffende trap. Je gaat de uitdaging aan om naar een bepaald fysiek toe te werken wat binnen de richtlijnen past van de federatie. Een wedstrijdvoorbereiding is afzien. Iedere dag rekening houden met je voeding, zwaar blijven trainen terwijl je energie minder is, extra cardio naar de wedstrijd toe, sociale gelegenheden waar je minder aan kunt deelnemen omdat je simpelweg die energie niet hebt etc. Ik ben daardoor ook de kleine dingen meer gaan waarderen en heb geleerd dat ik alles kan bereiken, niets onmogelijk is, zolang ik er maar hard voor werk.

Je bent vorig jaar Nederlands kampioen bodyfitness geworden, wat wil je nog meer bereiken met bodybuilden?

Vorig jaar stond ik in de bikini klasse op het NK. Daar werd ik, terwijl ik op het podium stond, gevraagd of ik over wilde stappen naar de Bodyfitness klasse, omdat ik teveel spiermassa had voor de bikini klasse. Ik heb toen in 10 minuten andere poses moeten leren (waar je normaal weken, zo niet maanden mee bezig bent) om vervolgens in de voor mij nieuwe klasse te kunnen staan. Om dan ook nog met de beker naar huis te gaan is onbeschrijflijk. Drie weken later stond ik op het EK waar ik een 7e plaats behaalde.

Hoewel ik 2019 in ging met “dit is mijn laatste seizoen” ben ik nu gebrand op een overwinning op internationaal niveau. Hoe vet zou het zijn om ooit als Nederlandse vrouw in de Bodyfitness klasse de Europese- of Wereldtitel op je naam te kunnen zetten? We blijven dromen. Dit jaar hoopte ik met een beter fysiek en presentatie, wat er beide zeker in zat, een goed seizoen te draaien en afhankelijk van mijn EK plaatsing in mei wellicht ook in oktober naar het WK te kunnen.

Je werkt als coach en bent je aan het ontwikkelen op het gebied van sportpsychologie, wat vind je belangrijk om aan mensen mee te geven?

Het is zo simpel. Ga een sport doen die je leuk vindt. Ik spreek regelmatig mensen die zeggen dat ze moeite hebben met de motivatie te vinden simpelweg omdat ze niet doen waar hun hart écht sneller van gaat kloppen, terwijl dat de plek is waar alles begint. Intrinsieke motivatie (van binnenuit) is zo belangrijk om hetgeen wat je doet voor langere tijd te kunnen volhouden en er daadwerkelijk voldoening uit te halen.

Hoe ziet jouw droomjob eruit?

Het ultieme doel? Onderdeel uitmaken van het High Performance Team bij het NOC*NSF en (top)sporters op mentaal vlak begeleiden naar topprestaties. Dit zal betekenen dat ik een universitaire studie (psychologie) zal moeten doen om daar te komen. Ik wil mij nu vooral verder verdiepen in Sportpsychologie, performance en mindset coaching.

Waar ga je onze lezers de komende tijd in meenemen?

Alles wat met het stukje mindset te maken heeft, heeft mijn interesse en ik deel dit graag met anderen. Van mij kun je blogs over onderwerpen gerelateerd aan sportpsychologie en performance verwachten. Een stukje bewustwording waarom dingen gaan zoals ze gaan en manieren, met betrekking tot de mindset, om je performance als sporter naar een hoger plan te tillen.

View this post on Instagram

Ik wou, hoop, denk, geloof of weet? • De kracht van je interne dialoog en zelfvertrouwen. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Self-talk zijn spontane interacties met jezelf (“Wat is dit?”) en het bewust op jezelf inpraten (“Nog even doorzetten” of “Ik weet dat ik het kan”). De laatste vorm van Self-talk wordt gezien als een belangrijke mentale skill. Het effect ervan is echter moeilijk wetenschappelijk te bewijzen. Toch is positieve self-talk in vergelijking met geen self-talk functioneel omdat het samen gaat met een betere concentratie, minder angst, een betere (technische) uitvoering van een taak en zelfvertrouwen. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Er zijn verschillende woorden voor verschillende niveau’s van self-talk als het gaat om zelfvertrouwen, bijvoorbeeld: “Misschien kan ik vandaag goed presteren.” Terwijl iemand met meer zelfvertrouwen zou zeggen “Ik weet dat ik vandaag goed kan presteren.” Ik hoef je niet te vertellen welke van deze twee de meest effectieve innerlijke voice is om dat wat je graag wilt te bereiken. Ben jij je eigenlijk bewust van de manier waarop je tegen jezelf praat? ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Ladder van zelfvertrouwen als het gaat om self-talk: • Ik weet dat ik het kan • Ik geloof dat ik het kan • Ik denk dat ik het kan • Misschien kan ik het • Ik hoop dat ik het kan • Ik wou dat ik het kon ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Als ik naar mijn eigen ervaring kijk dacht ik in het verleden vaak “Ik wou dat ik het kon”. Nu weet ik dat ik alles kan (mits ik er hard voor werk) en is mijn hele denkpatroon inmiddels vanzelf hoger op die ladder. De eerste vragen die ik stel wanneer iemand zegt "Ik wou dat ik het kon" is "Wat houdt je tegen?" en "Wat maakt het dat je die gedachten hebt?" De "Ik wou dat ik het kon" gedachte leidt overigens niet per definitie tot slechtere prestaties, maar kan je wel behoorlijk shit laten voelen en invloed hebben op het herstel van psychische problemen. Wat belangrijk is is dat je de knop weet om te zetten om je te concentreren op datgene wat belangrijk is om tot de gewenste uitkomst te komen. Doel behaald? Is dat geen boost voor je zelfvertrouwen? 🏆 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ #sportpsychology #mindset #selftalk #sports #fitness #jenncoaching

A post shared by ATHLETE • COACH (@jennifer.mellies) on