Atlantic Dutchesses

roei·boot (de; m en v; meervoud: roeiboten) 1 bootje om met riemen voort te bewegen

Zonder boot kan je geen oceaan over roeien, dat is duidelijk. Voor de meeste toekomstige oceaan roeiteams zorgt de aanschaf van de boot voor een van de grootste kopzorgen. Wij hebben wat dat betreft ontzettend veel geluk gehad, de Waard Transport & Overslag BV uit Friesland wilde ons wel aan een boot helpen. Sterker nog, ze hebben een splinternieuwe oceaan roeiboot gekocht!

Het model was al vrij snel duidelijk: een R45. Dit is een 4 persoons roeiboot die in Engeland door Rannoch Adventures gebouwd wordt. Deze boot is de huidige standaard van de snelle oceaan roeiboten. Alhoewel er, het met het populairder worden van het oceaanroeien, steeds meer nieuwe snelle modellen gebouwd worden door andere botenbouwers, waaronder in Nederland. Nu zou je misschien denken, mooi zo’n R45 bestellen maar! Maar zo makkelijk is het niet.

Net als bij zeilboten zijn er veel opties om tussen te kiezen en er vervolgens eeuwig lang over na te denken. Na de lijst van 5 pagina’s doorgespit te hebben, ging vorig jaar oktober de order eruit. Begin januari was het dan zo ver, we mochten de boot op komen halen en met zijn vieren zijn we naar Engeland afgereisd.

Bij Rannoch aangekomen kregen we eerst een introductie van Charlie Pitcher, de eigenaar van Rannoch. Onze boot is helemaal zee klaar, dat betekent dat ze alles ingebouwd heeft wat nodig is om een oceaan over te steken. Dat is vooral heel veel apparatuur. Het is uiteindelijk de bedoeling dat we alles wat op de boot zit kunnen repareren mocht het kapot gaan, dus er gaan nog wat studie en oefen uurtjes volgen.

De boot is 9 meter lang, 1.72m breed en +/-700kg en bestaat uit:

2 cabines – 1 voor en 1 achter. De achterste cabine heeft alle navigatie- en communicatieapparatuur ingebouwd. De voorste cabine is breder, maar korter en zal ook als opslag gebruikt worden. In beide cabines liggen matrassen zodat we kunnen slapen.

3 roei posities – Deze worden alleen alle 3 gebruikt worden om de haven in of uit te roeien. In de regel gaan we 2 om 2 roeien. Het derde zitje wordt weggehaald en zo is er ruimte om op dek te zitten om te koken en klusjes te doen.

Watermaker – Deze kan onder druk het zout uit het water filteren. Hiervoor moeten we wel genoeg stroom hebben, als onze batterijen leeg zijn moeten we dit met de hand doen: 1500x pompen voor 750 ml water. Liever niet dus :).

Zonnepanelen 3 stuks – 1 op elke cabine en een losse die we op kunnen hangen aan de zijkant van de boot. Zij laden onze 2 batterijen op.

Automatische piloot – Ons ‘5e’ teamlid, om ons te helpen met het besturen van de boot. Via het navigatiesysteem kunnen wij coördinaten invoeren en de autopiloot stuurt de boot de juiste kant uit. Zo hoeven wij niet continue met de hand te sturen.

Marifoon – Om andere boten te kunnen contacten voor informatie of hulp.

Een toilet of douche hebben we niet. Dat is gewoon een emmer, wel een met een mooi uitzicht en uiteraard niet dezelfde emmer voor beide activiteiten :).

Toen we terugkwamen in Nederland moest er natuurlijk wel meteen geroeid worden. De boot staat op een trailer die je het water in kan rijden, handig met het te water laten. Na haar een naam gegeven te hebben, Queen of hearts, en gedoopt te hebben met Talisker Whisky sprongen we aan boord om op het Sneekermeer te roeien.

Door de harde wind, windkracht 5, kwamen we er meteen achter dat de boot behoorlijk instabiel is en veel wind vangt. Dat was even slikken. Gelukkig heeft de boot een goed afwateringssysteem en hadden we de boot aan het einde van onze eerste tocht goed onder de knie. Voor Eva en Melissa was het de eerste keer roeien op een oceaanroeiboot en voor Marieke was het zelfs haar allereerste keer roeien!

Benieuwd hoe we op de naam ‘Queen of hearts’ zijn gekomen? In december hebben we een wedstrijd uitgeschreven waarbij mensen voor geld een naam voor de boot konden aandragen. We hebben uiteindelijk voor deze naam gekozen, omdat deze goed past bij het goede doel dat wij steunen; het Vrouwenhart. Onderzoek in het UMC Utrecht naar hart en vaatziekten bij vrouwen.

Ben je nieuwsgierig geworden naar onze boot en ons verhaal? Van 7 tot en met 11 februari staan wij met de boot op Boot Holland in Leeuwarden en je bent van harte welkom! De boot gaat mee, we hebben roeimachines staan en er zijn verschillende manieren waarop je ons kan helpen de oceaan over te roeien. Kom langs! Check www.boot-holland.nl voor meer info.

Word jij enthousiast van het verhaal van de Atlantic Dutchesses en wil jij of jouw organisatie ze steunen op weg naar hun droom? Ze kunnen jouw hulp goed gebruiken! Klik dan hier voor alle informatie.