Chelsea Disseldorp

De sportwereld is letterlijk en figuurlijk continue in beweging. Door inzet van de juiste data analyse en geavanceerde technologie zijn organisaties in staat om de concurrentie voor te blijven, het maximale uit teams te halen en een ultieme fanbeleving te realiseren. Ex-topsporter Chelsea Disseldorp werkt bij KPMG en helpt als Sports Analytics consultant organisaties in het domein sport:

Vertel, hoe ben je bij KPMG terecht gekomen?
Tijdens mijn master ‘Information Science: Business Information Systems’ heb ik één maand meegelopen bij een bedrijf om te adviseren op het gebied van process management. Deze adviserende werkzaamheden, op het raakvlak van business en IT, spraken mij erg aan. Dit werd nog eens bevestigd tijdens een vergelijkbare stage in Nieuw-Zeeland. Tijdens deze stage ben ik op zoek gegaan naar een scriptiestage, waarna ik mijn scriptie bij KPMG heb geschreven en daarna daar ben gaan werken.

Wat houdt je rol als Sports Analytics consultant bij KPMG precies in?
Sportorganisaties beschikken tegenwoordig over veel data, o.a. met betrekking tot performance, voeding en leden/ fans. Als Sports Analytics consultant maak ik gebruik van data-analyses en de nieuwste (geavanceerdere) technologie om (betere) inzichten te genereren en sportprestaties en –organisaties te verbeteren. Dit in relatie tot verscheidene doelen, waaronder het verbeteren van teamprestaties, het inrichten van de optimale fanbeleving en het ondersteunen van besluitvormingsprocessen.

Aan welke case werk je momenteel?
Eén van de cases waar ik momenteel aan werk is voor de wielerploeg Team Sunweb. Eerder hebben we verscheidene analyses uitgevoerd, o.a. om de risico’s en kansen te voorspellen voor grote races, zoals de Giro en Tour de France, om te voorspellen hoe het vermogen van een renner zich gaat ontwikkelen en om data van ploegentijdritten, tijdens trainingen, direct inzichtelijk te maken middels een dashboard. Momenteel ligt de focus op het beschikbaar stellen van al deze analyses en overige belangrijke data in een centraal en digitaal platform. Dit platform biedt Team Sunweb inzicht tot (real-time)analyses, verbanden, trends en ontwikkelingen. Inzichten waar de renners en het hele team beter van kunnen worden. De aanpak voor dit platform brengt technologie en de mens bij elkaar.

Welke voordelen biedt het feit dat je ex-topsporter bent je in deze baan?
Als ex-topsporter heb ik veel (sport)sectorkennis, weet ik wat sporters belangrijk vinden en waar ze de focus (niet) op willen leggen. Dit zorgt ervoor dat je al snel ‘dezelfde taal’ spreekt als de klant, waardoor we op korte termijn to the point kunnen komen en de klantvraag vertaald wordt naar (data-gedreven) oplossingen, doordat de context van de data begrepen wordt.

In de wereld van data en technologie werken van origine meer mannen. Ben je bij KPMG als vrouw ook in de minderheid?
Ongeveer een kwart van ons Data & Analytics team, dat uit ruim 100 personen bestaat, is vrouw. Dit percentage is de afgelopen jaren wel gestegen. Bij klanten komt het echter nog wel regelmatig voor dat ik als enige, of een van de weinige, vrouwen aan tafel zit.

Hoe kijk je daar tegenaan?
Dat de verhouding man-vrouw steeds dichter bij elkaar komt, vind ik een goede ontwikkeling, omdat diversiteit in teams ten goede komt aan de samenwerking en prestaties. Diversiteit & Inclusion krijgt dan ook veel aandacht bij KPMG.

De wereld van technologie verandert dagelijks en in rap tempo. Hoe zorg je dat je op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen?
De technologische ontwikkelingen gaan inderdaad erg hard. Door constant met deze technologieën en software te werken, blijf je actief werken met de nieuwste functionaliteiten. Daarnaast organiseren we intern verscheidene (team)meetings waarin kennisdeling centraal staat en hoor ik tijdens conferenties en meet-ups ook de nieuwste ontwikkelingen.

Jullie werken bij KPMG voor fantastische klanten, maar ongetwijfeld ken je een case – vanuit buiten KPMG – waar je met jaloezie naar kijkt
Tijdens de Sports Analytics Conference in de Johan Cruijff Arena, die jaarlijks mede mogelijk wordt gemaakt door KPMG, komen velen interessante cases, voor een verscheidenheid aan sporten, voorbij, waar data & analytics wordt ingezet. Een gave case betrof het kwantificeren van het vermogen van voetballers om onder mentale druk te presteren, en het toepassen van deze inzichten in scouting.

Ook het succes van FC Midtjylland, dat Deens kampioen werd met gebruik van statistische analyses, past in dit rijtje.

Wat in je werk geeft je de meeste voldoening?
Het oplossen van complexe puzzels. Soms zijn analyses zo complex dat daar wel wat hersengekraak bij komt kijken. Als de benodigde verbanden dan zijn gelegd (waarbij de oplossing ook wel eens onder de douche ineens te binnen schiet) en de code/ analyse hiervoor is geschreven, geeft dit veel voldoening. Daarnaast betreft dit een vakgebied waarmee we klanten veel tijd kunnen besparen door zaken te automatiseren en efficiënter in te richten. De blijdschap van de klant na het oplossen van ‘de puzzel’ of het horen van de grote tijdsbesparingen geeft veel energie en voldoening.

Wat is het meest bijzondere dat je hebt ontdekt (of geadviseerd aan een klant) op basis van onderzoek naar data?
In relatie tot bovenstaande hebben we de analysewerkzaamheden, voor een specifieke use case, van een bewegingswetenschapper van Team Sunweb teruggebracht van 4 tot 8 uur per race/ renner tot nog geen minuut, waarbij de resulterende voorspelling ook nog eens heel dicht bij de werkelijkheid zat.

Daarnaast was het ook mooi om een bijdrage te leveren aan de ‘Change the Game’ challenge van de Johan Cruijff ArenA, in samenwerking met o.a. Ajax en de KNVB, waar innovaties ontwikkeld worden om de fanbeleving te optimaliseren, in het stadion, maar ook op afstand. Dit o.a. in relatie tot de ambitie van de Johan Cruijff ArenA om in 2020 (EURO 2020) het meest innovatieve stadion van de wereld te zijn.