Hoe CrossFit uitgroeide tot een serieuze speler in de sportwereld.

Voor iedereen die dagelijks door social media scrollt, is er geen ontkomen aan; CrossFit. Of het nu je buurman is die een poging waagt of een vriendin die zich in een zogeheten Crossfit Box helemaal uitleeft. CrossFit is geen hype maar een serieuze speler in de sportwereld. En ja, ook ik ben om. Nou ja, deels dan. Want waar de meeste mensen dagelijks tijd doorbrengen om nog beter, sneller en sterker te worden, ben ik vooral geïntrigeerd door de commerciële kant van CrossFit.

In Women’s Next schrijven we over zaken die ons opvallen in de vrouwensport. Welke ontwikkelingen vinden er plaats en welke trends zijn waarneembaar? We praten je helemaal bij!

Maar wat is CrossFit? In het kort: CrossFit is in de jaren ’90 bedacht door voormalig gymnast Greg Glassman en zijn ex-vrouw Lauren Jenai. Simpel gezegd is CrossFit een combinatie van gewichtheffen, powerliften, gymnastiek en cardio. Waarbij het er niet om gaat dat je je specialiseert in één onderdeel, maar dat je vaardigheden ontwikkelt binnen alle verschillende onderdelen. De filosofie van Glassman is dat specialiseren in één specifiek sportonderdeel leidt tot een te eenzijdige fysieke ontwikkeling. Hoe CrossFit precies in zijn werk gaat, zie je in onderstaand filmpje.

Van hype naar miljardenbedrijf

Binnen de fitnessbranche, waar ik CrossFit onder schaar, komen regelmatig nieuwe sportvormen voorbij. Zo zaten we het ene jaar met zijn allen op de spinning fiets, gingen we door naar Zumba en sloten we de week af met een lesje yoga. Allemaal ‘hypes’ die gebleven zijn en nog steeds veel populariteit genieten. Dat geldt ook voor CrossFit.

Wat de oprichters in 2007 slim hebben gedaan, is gebruikmaken van de opkomst van social media. Zo brachten ze de sport online en werd deze zichtbaar voor iedereen. Tot op de dag van vandaag vind je iedere dag een nieuwe oefening (zogeheten WOD) op de website van CrossFit. Gratis content dus, die enorm scoort. Opvallend is dat dit inmiddels niet langer via Instagram en Facebook gedeeld wordt, terwijl Crossfit daar miljoenen volgers had. Glassman was het niet eens met de manier waarop Facebook handelde en besloot beide accounts per direct stop te zetten. Een gewaagde keuze in deze tijd.

CrossFit telt moment meer dan 15.000 aangesloten bedrijven

Wat in de jaren ’90 begon als idee in een garagebox is inmiddels uitgegroeid tot een miljardenbedrijf met 15.000 aangesloten CrossFit bedrijven. Het businessmodel van CrossFit is eigenlijk vrij simpel en zien we vaker terug binnen de fitnessbranche. Clubs sluiten een licentie af waar ze jaarlijks 3.000 dollar voor betalen. Reken je mee? Daarbij komen nog de seminars á 1.000 dollar per persoon om CrossFit-trainer/coach te worden én de toegangsprijzen voor onder andere The Open. Iedereen mag daar aan deelnemen om op die manier kans te maken op een plek bij de CrossFit Games. Dit jaar namen 185.551 mannen en 140.113 vrouwen deel á 15 euro p.p. Daar komen alle deelnemers van de verschillende leeftijdsgroepen nog bij. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de hoge sponsorbedragen.

Door CrossFit te ‘claimen’ is Reebok in een gat gesprongen waar ze nu, negen jaar later, dagelijks van profiteren.

De redding van Reebok

Toen CrossFit, in verhouding tot nu, nog vrij klein was sloot Reebok in 2010 een partnership af voor tien jaar. Ze werden niet alleen titelsponsor van de CrossFit Games, Reebok kreeg ook een licentie om fitnesskleding- schoenen en overige producten met het CrossFit-handelsmerk te verkopen. Misschien dat we wel kunnen spreken van de redding van Reebok. Het bedrijf had het moeilijk om overeind te blijven en op te boksen tegen de vele grote sportmerken. Door CrossFit letterlijk te claimen, is Reebok in een gat gesprongen waar ze nu, negen jaar later, dagelijks van profiteren.

Naast een vast sponsorinkomen, profiteert CrossFit op haar beurt van de samenwerking door het innen van royalty’s op de speciale CrossFit kleding van Reebok. Het meest opvallend in de samenwerking met Reebok is de rechtszaak die CrossFIt in 2008 aanspande wegens contractbreuk vanwege een verandering die Reebok maakte in de berekening van de royalty’s van CrossFit. Daarvoor eiste ze +/- 5 miljoen dollar. Het uiteindelijke bedrag is niet bekendgemaakt, maar ze zijn er samen uitgekomen.

Benieuwd waarom ik nou zo fan ben van CrossFit? Lees hier verder…