Kanessa Muluneh

Oprichter van de eerste American Football Bond voor vrouwen in Europa

American Football, iedereen kent het, maar heb je je wel eens afgevraagd waarom je nooit vrouwen ziet spelen? Diezelfde vraag had ook de Nederlandse Kanessa Muluneh. Ze zag een filmpje voorbijkomen uit Amerika waar vrouwen wel American Football speelden. Ze had meteen het gevoel dat dit een sport voor haar was en klopte aan bij de American Football club in haar stad Amsterdam. Helaas kreeg ze te horen dat de sport voor vrouwen in Nederland niet bestond, waardoor ze twee opties had; of meespelen met de mannen of naar Amerika gaan.

Voor Kanessa allebei geen optie, dus besloot ze om zelf een team op te richten. ‘Als ik iets wil, dan moet het ook nu gebeuren’, vertelt Kanessa. ‘De hoofdcoach van de mannen bood aan om, als ik een paar meiden bij elkaar kon vinden, ons wel te willen coachen. Dat liet ik mij geen twee keer zeggen en dus plaatste ik een oproep op Facebook’. Haar inbox stroomde meteen vol en zo ontstond in 2017 het eerste damesteam American Football in Amsterdam; the Amsterdam Cats. Maar dat was voor Kanessa niet voldoende. ‘We wilden ook wedstrijden spelen, dus er moest ook een ander team komen. Daarom bleef het niet bij Amsterdam maar richtte ik ook meteen een team in Rotterdam op; Rotterdam Ravens’.

Nu, een kleine twee jaar later, zijn er inmiddels vijf steden waar het mogelijk is om in een damesteam American Football te spelen; Amsterdam, Rotterdam, Almere, Leiden en sinds kort ook in Utrecht. Met de Queens Football League hoopt Kanessa een waardige competitie op te zetten. ‘Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik het oprichten hiervan heb onderschat, vertelt Kanessa. ‘Niet alleen omdat er in al die jaren nooit een damesteam is geweest, maar ook de onbekendheid van de sport speelde hierin mee. Ik hoorde vaak reacties om mij heen als; jullie lopen continu tegen elkaar aan en de bal valt steeds op de grond. Is dat nu zo leuk om te doen?’. Maar Kanessa ging de strijd aan en wist met haar doorzettingsvermogen al zo’n 50 tot 100 vrouwen enthousiast te maken voor de sport.

American Football leent zich perfect voor veel diversiteit

‘Het is niet alleen een fysieke sport, maar ook mentaal komt er veel bij kijken. Ik vergelijk het wel eens met schaken’. Een ander aspect van de sport dat Kanessa zo mooi vindt, is dat de sport door iedereen beoefent kan worden. ‘American Football leent zich perfect voor veel diversiteit. Iedere speelster heeft eigen kwaliteiten die samen resultaat bepalen’. Het ultieme doel van Kanessa is de sport zo te professionaliseren dat het een betaalde sport kan worden. ‘Zoals het in Amerika is, gaan we het hier nooit krijgen met die salarissen. Maar dat geldt bijna voor alle sporten in Nederland. Dat is ook wel iets dat me verbaasd heeft in de afgelopen jaren; de grote verschillen tussen mannen en vrouwen in de sport. Niet alleen de sporters zelfs, maar met name het geringe aantal vrouwen aan de top die werkzaam zijn binnen de sport in Nederland’. Ze noemt zichzelf zeker geen feminist, maar wil zich wel gaan inzetten om deze situatie aan te pakken. ‘Met name voor de nieuwe generatie vind ik dat er evenveel kansen moeten zijn. Of het nu om sportdeelname, salarissen of banen gaat’.

De damesteams American Football zijn nu alleen nog vanaf 18+ maar ook hier wil Kanessa in de toekomst verandering in aanbrengen. ‘Het zou top zijn als we in de toekomst de sport toegankelijk kunnen maken vanaf 14 jaar. Voor nu ligt de focus nog op het verder groeien van de 18+ teams door heel Nederland’. Om iedereen kennis te laten maken met de sport en de American Football community in Nederland worden meetrain dagen georganiseerd. ‘Op deze manier kan iedereen ondervinden of de sport iets voor je is’.

Kanessa Sportswear Naast haar werkzaamheden voor American Football in Nederland is Kanessa ook blogger/vlogger én runt ze haar eigen kledingmerk; Kanessa. Het idee voor haar sportlijn ontstond tijdens haar reizen door Amerika. ‘Ik merkte dat veel sportkleding niet geschikt was voor vollere dames. Door bijvoorbeeld alleen een grotere maat te nemen, betekent het niet automatisch dat de kleding dan goed zit. Vollere vrouwen hebben met andere dingen te maken. Neem bijvoorbeeld een legging, deze is al gauw doorschijnend’. Dat moest anders dacht ze. Zo zette ze haar kledingmerk in de markt, waarbij de focus vooral ligt op verkoop in Amerika. ‘Daar is de markt groter dan in Nederland, wat vooral komt doordat er daar meer vollere vrouwen zijn. Ik heb echt gekozen voor een specifieke doelgroep, het aanbod is daarom ook klein’. Kanessa wil wel benadrukken dat de kleding bedoeld is om in te bewegen. ‘Voller zijn moet gewoon kunnen, maar in beweging blijven is dan wel een must’! De American Football speelsters dragen ook kleding uit haar sportlijn en ze heeft de wedstrijdkleding van de dames zelfontworpen. ‘Ik verkoop nu nog geen American Football kleding in de webshop, maar wie weet in de toekomst, plannen genoeg!’