#vrouwenvoetbalkoorts

Het kan niemand zijn ontgaan, aanstaande vrijdag begint het WK voetbal voor Vrouwen in Frankrijk. Nog nooit was de (commerciële) aandacht voor vrouwenvoetbal zo groot als nu. De laatste weken barst het los met alle activaties en social campagnes. Voor Womens’s Next maken we een rondje langs de internationale velden. Welke campagnes komen we tegen en welke trends vallen ons op?  



Zichtbaarheid
We trappen af met de huidige wereldkampioen; Amerika. Na de winst in 2015 werd het team al gehuldigd op Times Square en ook nu zijn de speelsters daar goed vertegenwoordigd. Vrouwenvoetbal is hot in Amerika. Dat Nike daar mede zorg voor draagt kan je niet ontgaan zijn. Vanaf de lancering van de nieuwe tenues tot de ‘Dream with us’ campagne, waar een grote rol is weggelegd voor de Amerikaanse sterspeelster Alex Morgan, pakt Nike dit jaar maximaal uit om aandacht voor vrouwenvoetbal te generen. De video die afgelopen weekend tijdens de wedstrijd van de OranjeLeeuwinnen online kwam, is dan ook al meer dan 13 miljoen keer bekeken.

Een trend die we veel terug zien komen is het inzetten op vrouwenvoetbal in de breedte. Het verhaal van het jonge meisje dat 1 droom heeft; profvoetballer worden. Inmiddels is dat niet meer alleen een droom, maar de werkelijkheid. Dat past ook goed bij de richting die UEFA heeft ingezet voor de promotie van vrouwenvoetbal. Het nationale elftal siert momenteel niet alleen de cover van Sports Illustrated, maar is door de WNT Everywhere campagne door heel Amerika te zien. Met sponsor Volkswagen heeft het elftal de campagne One Nation. One Team. 23 Stories. Waarbij de verhalen van alle geselecteerde speelsters online worden gedeeld. Benieuwd of het team daar dit WK een nieuw gouden verhaal aan kan toevoegen, ze zijn immers een van de favorieten.

Royal announcement
Terwijl de online activiaties ons vanuit alle hoeken om de oren vliegen, werd er door de verschillende landen ook ingezet op een originele bekendmaking van het team. De eerste prijs daarvoor gaat wat ons betreft naar Engeland. Niemand minder dan Prins William, James Corden, David Beckham, Ellie Goulding en vele anderen maakten één voor een de selectie bekend.

En wie kent hem niet; Football’s coming home van de 3 Lions. Lucozade Sport speelt daar slim op in door het nummer te gebruiken in een campagne voor de Lionesses. Naast het bedrukken van 16 miljoen flesjes, waar aanvoerster Steph Houghton en aanvalster Nikita Parris op te zien zijn, geeft de sportdrank fabrikant 90.000 minuten gratis pitchtime weg om meer vrouwen de moed te geven om deel te nemen aan de sport. Opnieuw dus weer aandacht voor de breedte.

We play for a nation that doesn’t even know our names
In Duitsland hebben ze het anders aangepakt. Samen met de Commerzbank heeft de Duitse bond een video gepubliceerd waarin ze juist de discriminatie onder het vrouwenteam onder de aandacht brengen. De video heet niet voor niets ‘We play for a nation that doesn’t even know our names’ waarin ze laten zien met welke vooroordelen ze te maken hebben en gaan staan voor meer gelijkheid. Met feiten, maar vooral met veel humor en zelfspot is het een fantastische commercial geworden.

Gut gemacht Deutschland!

Zaterdag werden ze nog met 3-0 ingemaakt door de OranjeLeeuwinnen, maar toch is Australië een serieuze kandidaat om ver te komen in het toernooi.