Breng jezelf in beeld

Het gaat goed met de vrouwensporten! Laat ik dit blog eens lekker positief beginnen. Want er komen momenteel mooie dingen voorbij. Kiki Bertens die geschiedenis schrijft door naar de 4e plek op de wereldranglijst te klimmen. En wat dacht je van het behalen van de WK-limiet door Lisanne de Witte en Sifan Hissan, de Volleyball Nations League die deze week van start gaat in Servië en Anna van der Breggen die de Ronde van Californië op haar naam schrijft?

In Women’s Next schrijven we over zaken die ons opvallen in de vrouwensport. Welke ontwikkelingen vinden er plaats en welke trends zijn waarneembaar? We praten je helemaal bij!

Twitter stond de afgelopen weken vol met de goede sportprestatie van Nederlandse sportvrouwen. Natuurlijk gaat ook veel aandacht uit naar het WK voetbal voor vrouwen deze zomer in Frankrijk. De campagnes vliegen ons om de oren. Zowel in Nederland rond de OranjeLeeuwinnen als in andere landen.

Zo kreeg ik vorige week een foto doorgestuurd van de Amerikaanse WK-vrouwen groot afgebeeld op Times Square (hoe vet!). En wat dacht je van het filmpje dat de Duitse ploeg deelde? Met vooral veel humor en zelfspot, maar wel een duidelijke boodschap.

Live broadcasting

De WK koorts stijgt en dankzij Veronica kunnen we de hele voorbeschouwing live gaan volgen. Dit zou eigenlijk de standaard moeten zijn voor alle sporten waarin vrouwen actief zijn. Het is nog zeker niet vanzelfsprekend dat we topsportende vrouwen live op tv in actie kunnen zien. Zo konden we Kiki Bertens niet live vierde van de wereld zien worden, tenminste niet op het open net. Wat ervoor zorgde dat iedereen op Twitter op zoek was naar een ‘illegale’ livestream. Het is een lastige situatie.

Live broadcasting gaat gepaard met investeringen, vaak zelfs hele grote investeringen. En investeringen worden gedaan in zaken die iets opleveren. Kijk maar naar wat er nu gaande is binnen het vrouwenwielrennen. ASO heeft het besluit genomen om wedstrijden, waaronder de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik, niet meer aan te melden voor de Women’s WorldTour.

Het besluit van de ASO komt voort uit de beslissing om vanaf 2020 verplicht minimaal 45 minuten live-uitzending te verzorgen. Aan die voorwaarde kunnen deze rondes nu niet voldoen. Dat is zonde, want wielrennen bij vrouwen neemt de laatste jaren enorm toe aan populariteit en kent op een aantal gebieden een flinke professionalisering. Maar blijkbaar loont het nog niet voldoende.

En dat zette mij aan het denken; hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit soort wedstrijden en evenementen commercieel wel interessant genoeg worden?

Lees hier verder